Bilgi ve telekomünikasyon teknolojilerinde Türkiye’nin en köklü şirketi Netaş, 2022 yılı finansal sonuçlarını açıkladı. Netaş, gelir rakamında yıllık bazda son yedi yılın en iyi performansını gösterdi.
Açıklanan finansal göstergelere göre Netaş, 2022 yılında satış gelirlerini yüzde 75 artırarak 4 milyar 12 milyon TL’ye yükseltti. Sipariş miktarını ise bir önceki yıla göre yüzde 84 artışla 4 milyar 157 milyon TL’ye çıkaran şirket; müşteri ve kar odaklı yaklaşımı ile operasyonel giderini düşürerek artırdığı geliri sayesinde brüt karını ve Faiz, Amortisman, Vergi Öncesi Karını (FAVÖK) pozitife döndürdü. Operasyonel giderlerinin satışa oranını bir yılda yüzde 10 seviyesinde yüzde 8’e indirmeyi başaran şirket, 2022 yılı için 387 milyon TL brüt kar, 166 milyon TL de FAVÖK açıkladı.
Netaş CEO’su Sinan Dumlu, “Son bir yıldır taviz vermeden uyguladığımız verimlilik ve büyüme odaklı yeni stratejimiz sayesinde, 2022 yılında finansal göstergelerimizde önemli gelişmeler kaydettik. Satış gelirlerimizi ciddi oranda artırırken, operasyonel giderlerimizin satışa oranı dengeye oturmaya başladı. Bu sayede şirketimizin brüt karını, FVÖK ve FAVÖK rakamlarını pozitife çevirdik” dedi.
Dumlu, sistem entegrasyonu ve telekom segmentlerinin şirketin toplam satış gelirlerinin içindeki payının sırasıyla yüzde 59 ve yüzde 31 olduğunu belirterek; “2021 yılında olduğu gibi 2022 yılında da toplam siparişlerin büyük kısmını sistem entegrasyonu segmentinden elde ettik. Sistem entegrasyonunun toplam siparişler içindeki payı yüzde 56 seviyesinde gerçekleşti. 2022 yılında sipariş miktarını en fazla yükselten segment ise telekom oldu. Sipariş miktarını yüzde 123 artıran telekom segmentinin toplam siparişler içindeki payı %29’dan %34’e yükseldi” dedi.
“2022 yılında gerek sahip olduğumuz köklü Ar-Ge deneyimimiz gerekse hissedarımız ZTE’nin küresel bilgi birikimi ve liderliği ile telekom altyapı çözümlerinde pazardaki dinamikleri değiştiren oyuncu durumuna geldik” diyen Dumlu; “Teknolojik üstünlük, fiyat performans kalitesi ve servis olarak artık pazardaki dengeleri zorlayan bir konumdayız. ZTE ile üç büyük operatörün yanı sıra alternatif operatör pazarında da projeler gerçekleştiriyoruz. ZTE’nin sabit genişbant internet çözümleri (GPON) ve bütün mobil/sabit şebekelerdeki ses ve veri iletiminin taşınmasını sağlayan optik iletim çözümleriyle (DWDM) farklı operatörlerin omurga altyapılarında da artık yer alıyoruz. Örnek vermek gerekirse; 5G şebekesinde oluşabilecek yoğun trafik talebini karşılayabilmek amacıyla dünyanın ilk ticari 12THz DWDM sistemini ZTE ile birlikte Bursa’da kurduk. Mobil operatör tarafında yerlileştirdiğimiz çözümler de dahil olmak üzere yeni nesil teknolojilerimiz ile operatörlerimizin altyapılarını 5G’ye hazır hale getirme süreçlerinde önemli bir iş ortağı konumundayız. Bu süreçte gerçekleştirdiğimiz canlı şebeke testleri ile ZTE’nin bu alandaki teknolojik üstünlüklerini göstermeye de başladık. Bununla birlikte gerçekleştirdiğimiz Türkiye’nin en büyük sabit şebekesini sanallaştırma projesine ek olarak mobil şebeke sanallaştırma projesini de üstlendik. Modem, IPTV bağlantı kutusu (set top box) gibi son kullanıcı cihazları pazarında açık ara liderliğimizi koruduk” dedi.
Sinan Dumlu, “Kesintisiz iletişim için kritik olan DC Doğru Akım Güç Ünitesi ve Akıllı Lityum Akü Modülü’nü Netaş Teknoloji Üretim Merkezimizde üreterek Yerli Malı Sertifikası aldık. Yakın gelecekte hayatımıza girecek olan 5G için de kritik bir ürün olan söz konusu güç kaynağı ürünleri ile birlikte yerlileştirdiğimiz ZTE ürünlerinin sayısını yediye çıkardık” dedi. ZTE’nin dünyada performans rekoru kıran teknolojisini temel alarak yerlileştirdikleri Netaş Bulut Sunucu’nun da ilk siparişini Turkcell’den aldıklarını hatırlatan Dumlu, sanallaştırma, bulut, büyük veri ve yapay zekâ (AI) gibi yüksek performans gerektiren çok sayıda ortamda çalışabilme kabiliyetine sahip yerli Netaş Bulut Sunucu’nun; özellikle finans, ulaşım ve telekom gibi ülke için stratejik sektörler için önemli bir potansiyele sahip olduğuna dikkat çekti.
Ana hissedarı ZTE ile yakaladıkları sinerjinin ülke sınırlarını aşarak bölgesel bir açılıma dönüşmeye başladığını belirten Sinan Dumlu, şunları kaydetti: “Stratejik iş modellerimize bir yenisini daha ekleyerek, bilişim ve destek şirketimiz BDH’ın yetkinlikleri ile ZTE’nin “Bölgesel Donanım Teknik Destek Merkezi” olma yolunda önemli bir adım attık. Yakın coğrafyadaki tüm ZTE cihazlarının teknik merkezi olmak için başlattığımız bu girişim sayesinde İstanbul üzerinden ülkemizin teknoloji destek ihracatını artırmış olacağız. ZTE Üniversitesi ile birlikte de “Teknoloji Eğitim İhracatı”na başladık. Gerçekleştirdiğimiz iş birliği sayesinde yetkin mühendislerimiz ile bölgede ZTE müşterileri ve paydaşlarına telekomünikasyon teknolojileri çözümleri üzerine eğitimler veriyoruz. Bununla birlikte ZTE ile birlikte ülkemizde üstlendiğimiz ve ArGe’mizin arayüzünü geliştirdiği IPTV projesini referans alarak, farklı ülkelerdeki şirketlere teklif vermeye hazırlanıyoruz. Yine Ar-Ge’mizle ZTE’nin kurum içi dijital dönüşüm projelerinde yer alarak, mühendislerimizle yazılım modernleştirme süreçlerine katkı sağlıyoruz. Bu sayede Çin’e yazılım ihraç ediyoruz.”
Sinan Dumlu; “Ülkemizin en deneyimli özel ArGe’sine sahip bir teknoloji şirketi olarak; hem yurt içi hem yurt dışında sektörlerin dijital dönüşüm için ihtiyaç duydukları yazılımları geliştiriyoruz. 2022 yılında da yetkin mühendislik kaynağımız ile özel ve kamu şirketlerinin ihtiyaçlarına özel yazılım projeleri üstlenmeye, uygulamalar geliştirmeye ve akıllı çözümler sağlamaya devam ettik. Gümrük ve Nüfus Sistemleri projesi ile KKTC’nin de kamu dönüşümündeki izimizi artırdık. ArGe’mizde özgün olarak VisiumLabs altında geliştirdiğimiz test ürünleri ile yurt içinde olduğu kadar yurt dışında da büyümeyi hedefliyoruz. Bunun ilk adımını da Azerbaycan’ın en büyük bankasına Visium Farm ürününü ihraç ederek attık. Telekom servis ve altyapı sağlayıcıları için uygulama geliştirme ve test hizmeti sunuyor, dijital servislerini yönetiyor, cihazlarını test ediyoruz. Test alanında ürün sunmanın yanı sıra yazılım uzmanlığımız ile hizmet de sunuyoruz. 500’ün üzerinde mühendisimiz ile Türkiye’nin üç telekom operatörü ve en büyük ilk beş bankası dahil olmak üzere toplam 30 şirkete test hizmeti sağlıyoruz” açıklamasında bulundu.
“Savunma teknolojilerinde ihracatı artırmayı hedefliyoruz” diyen Dumlu, şunları söyledi: “Diğer yandan 25 yılı aşkın süredir savunma sektörüne yönelik yerli ve milli, yüksek teknolojiye sahip, dünya standartlarında haberleşme sistemleri tasarlıyoruz. Savunma teknolojilerinde üç ana odak noktamız var: Haberleşme Sistemleri, Navigasyon ve Dost Düşman Tanıma Teknolojileri. Amacımız, önce ülkemizin savunma sektörünün ihtiyaçlarını karşılamak, sonrasında farklı coğrafyalardaki fırsatları daha fazla değerlendirerek çözüm ortağı olduğumuz kurumlar ile birlikte ülkemizin savunma sanayisi ihracatına olan katkımızı artırmak.”
2023 yılında, finansal performanstaki iyileşmenin sürdürülebilirliği amacıyla net kara odaklanarak yeniden yapılandırma planına aynı hızla uygulamaya devam edeceklerini belirten Sinan Dumlu, “Netaş olarak Akıllı Dijitalleşme Akıllı Dönüşüm stratejimiz altında dijital dönüşümü bütünsel bir yaklaşımla ele alıyoruz. 120’ye yakın çözüm ortağımızı da yanımıza alarak sistem entegrasyonundaki deneyimimizle teknolojiyi değere dönüştürüyoruz. Ağ, BT altyapı, Uygulama, Güvenlik ve Uç cihaz dönüşümünde kamu ve özel şirketlerin ihtiyacına uygun özelleştirilmiş çözümler sunarak büyümeyi hedefliyoruz. Türkiye’de derin bir bilgi birikimine ve donanıma sahip ArGe’mizi daha stratejik, daha odaklı bir yapıya dönüştürüyoruz; ihtiyaca özel özelleştirdiğimiz ya da geliştirdiğimiz yerli ve milli telekomünikasyon, savunma ve bilgi teknolojileri çözümlerimiz ile yurtiçi ve uluslararası pazarları hedefliyoruz. Telekomünikasyon teknolojilerinde; gerek ZTE markası ile gerekse Netaş markası altında yerlileştirdiğimiz çözümler ile Türkiye’nin telekomünikasyon altyapısını uçtan uca en modern teknolojiler ile dönüştüren lider şirket olmayı hedefliyoruz. Bu hedeflerimizi gerçekleştirirken ArGe yetkinliklerimizle beraber, teknoloji hizmetleri ve üretim yetkinliklerimizi kullanıyor, dijital dönüşümün her alanında özelleştirilmiş çözüm ve hizmetler sunabilen ülkenin tek teknoloji markası olarak hareket ediyoruz” açıklamasında bulundu.
Netaş CEO’su Sinan Dumlu, Kahramanmaraş merkezinde 6 Şubat 2023 tarihinde yaşanan ve 11 ili etkileyen depremin ardından Netaş olarak çalışanları ile birlikte seferber olduklarını, nakdi yardımın yanı sıra iletişimin devamlılığı için sahada görev aldıklarını dile getirdi. Dumlu, “Deprem felaketinin yaşandığı bölgelerde teknik sorunların giderilerek depremzedelerin hayatlarının bir nebze olsun kolaylaştırılması konusunda ekiplerimiz yoğun çalışmalar gerçekleştirdi. İletişim için gerekli jeneratör, akü ve taşınabilir şarjları hızlıca bölgeye sevk ettik. Sahada arızalara müdahale için ekipler organize ederek, uygun olan yerlerde fiziksel müdahaleler yaptık” açıklamasında bulundu.
Cookie | Süre | Açıklama |
---|---|---|
_clck | 1 yıl | Microsoft Clarity, bu çerezi, tarayıcının Clarity Kullanıcı Kimliğini ve söz konusu web sitesine özel ayarları koruyacak şekilde konumlandırır. Bu, aynı web sitesine sonraki ziyaretler sırasında gerçekleştirilen eylemlerin aynı kullanıcı kimliğine bağlanmasını garantiler. |
_clsk | 1 gün | Microsoft Clarity, bu çerezi bir kullanıcının sayfa görüntülemelerini saklamak ve tek bir oturum kaydında birleştirmek için yerleştirir. |
_ga | 1 yıl 1 ay 4 gün | Google Analytics tarafından yüklenen _ga çerezi, ziyaretçi, oturum ve kampanya verilerini hesaplar ve ayrıca sitenin analitik raporu için site kullanımını takip eder. Çerez, bilgileri anonim olarak saklar ve benzersiz ziyaretçileri tanımak için rastgele oluşturulmuş bir numara atar. |
_gat_gtag_UA_* | 1 dakika | Google Analytics, bu çerezi benzersiz bir kullanıcı kimliği saklamak için yerleştirir. |
_gcl_au | 3 ay | Hizmetlerini kullanan web sitelerinin reklam verimliliğini denemek için Google Tag Manager (Etiket Yöneticisi) tarafından sağlanır. |
_gid | 1 gün | Google Analytics tarafından yüklenen _gid çerezi, ziyaretçilerin bir web sitesini nasıl kullandığına ilişkin bilgileri saklarken aynı zamanda web sitesinin performansına ilişkin bir analitik raporu oluşturur. Toplanan verilerden bazıları anonim olarak ziyaretçi sayısını, kaynaklarını ve ziyaret ettikleri sayfaları içerir. |
AnalyticsSyncHistory | 1 ay | Linkedin, bu çerezi, lms_analytics çereziyle senkronizasyonun gerçekleştiği zaman hakkındaki bilgileri saklamak için yerleştirir. |
at-rand | hiç | AddThis, bu çerezi sayfa ziyaretlerini, trafik kaynaklarını ve paylaşım sayılarını izlemek için yerleştirir. |
CLID | 1 ay | Microsoft Clarity, bu çerezi, ziyaretçilerin web sitesiyle nasıl etkileşim kurduğuna ilişkin bilgileri saklamak için yerleştirir. Çerez, analiz raporu sağlamaya yardımcı olur. Veri toplama, ziyaretçi sayısını, web sitesini nereden ziyaret ettiklerini ve ziyaret edilen sayfaları içerir. |
CONSENT | 2 yıl | YouTube, bu çerezi gömülü youtube videoları aracılığıyla yerleştirir ve anonim istatistiksel verileri kaydeder. |
ln_or | 1 gün | Linkedin, bu çerezi, dahili analitik için kullanıcıların web sitesindeki davranışlarına ilişkin istatistiksel verileri kaydetmek üzere yerleştirir. |
MR | 7 gün | Bing tarafından yerleştirilen bu çerez, analitik amacıyla kullanıcı bilgilerini toplamak için kullanılır. |
SM | oturum | Microsoft Clarity çerezi, bu çerezi MUID'i Microsoft alanları arasında eşitlemek üzere yerleştirir. |
uvc | 1 yıl 1 ay 1 gün | addthis.com hizmetinin kullanımını belirlemek için addthis.com tarafından yerleştirilir. |
Cookie | Süre | Açıklama |
---|---|---|
_wpfuuid | 1 yıl 1 ay 4 gün | Bu çerez, WPForms WordPress eklentisi tarafından kullanılır. Çerez, eklentinin ücretli sürümünün aynı kullanıcının girişlerini birbirine bağlamasına izin vermek için kullanılır ve Form Abandonment eklentisi gibi bazı ek özellikler için kullanılır. |
cookielawinfo-checkbox-advertisement | 1 yıl | GDPR Çerez Onay eklentisi tarafından yerleştirilen bu çerez, "Reklam" kategorisindeki çerezler için kullanıcı onayını kaydetmek için kullanılır. |
cookielawinfo-checkbox-analytics | 1 yıl | GDPR Çerez Onay eklentisi tarafından yerleştirilen bu çerez, "Analitik" kategorisindeki çerezler için kullanıcı onayını kaydetmek için kullanılır. |
cookielawinfo-checkbox-functional | 1 yıl | Çerez, "İşlevsel" kategorisindeki çerezler için kullanıcı onayını kaydetmek üzere GDPR Çerez Onayı eklentisi tarafından yerleştirilir. |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 1 yıl | GDPR Çerez Onay eklentisi tarafından yerleştirilen bu çerez, "Gerekli" kategorisindeki çerezler için kullanıcı onayını kaydetmek için kullanılır. |
cookielawinfo-checkbox-others | 1 yıl | GDPR Çerez Onayı eklentisi tarafından yerleştirilen bu çerez, "Diğerleri" kategorisindeki çerezler için kullanıcı onayını saklamak için kullanılır. |
cookielawinfo-checkbox-performance | 1 yıl | GDPR Çerez Onayı eklentisi tarafından yerleştirilen bu çerez, "Performans" kategorisindeki çerezler için kullanıcı onayını saklamak için kullanılır. |
CookieLawInfoConsent | 1 yıl | İlgili kategorinin varsayılan düğme durumunu ve CCPA durumunu kaydeder. Yalnızca birincil çerezle koordinasyon içinde çalışır. |
JSESSIONID | oturum | JSESSIONID çerezi, New Relic'in bir uygulama için oturum sayılarını izleyebilmesi amacıyla New Relic tarafından bir oturum tanımlayıcısını depolamak için kullanılır. |
viewed_cookie_policy | 1 yıl | Çerez, kullanıcının çerez kullanımına izin verip vermediği bilgisini saklamak için GDPR Çerez Onayı eklentisi tarafından yerleştirilir. Herhangi bir kişisel veri saklamaz. |
Cookie | Süre | Açıklama |
---|---|---|
__atuvc | 1 yıl 1 ay 1 gün | AddThis, bu çerezi, paylaşım sayısı önbelleği güncellenmeden önce, biri sayfayı paylaştığında ve sayfaya geri döndüğünde güncellenen sayının görülmesini sağlamak amacıyla yerleştirir. |
__atuvs | 30 dakika | AddThis, bu çerezi, paylaşım sayısı önbelleği güncellenmeden önce, biri sayfayı paylaştığında ve sayfaya geri döndüğünde güncellenen sayının görülmesini sağlamak amacıyla yerleştirir. |
bcookie | 1 yıl | LinkedIn, tarayıcı kimliğini tanımak için bu çerezi LinkedIn paylaşım düğmelerinden ve reklam etiketlerinden yerleştirir. |
bscookie | 1 yıl | LinkedIn, web sitesinde gerçekleştirilen eylemleri saklamak için bu çerezi yerleştirir. |
li_gc | 5 ay 27 gün | Linkedin, bu çerezi ziyaretçinin çerezlerin zorunlu olmayan amaçlarla kullanımına ilişkin onayını saklamak için yerleştirir. |
lidc | 1 yıl | LinkedIn, veri merkezi seçimini kolaylaştırmak için lidc çerezini yerleştirir. |
sp_landing | 1 gün | Sp_landing, Spotify tarafından web sitesinde Spotify'dan gelen ses içeriğini uygulamak üzere yerleştirilir ve ayrıca ses içeriğiyle ilgili kullanıcı etkileşimi hakkındaki bilgileri kaydeder. |
sp_t | 1 yıl | sp_t çerezi, Spotify tarafından web sitesinde Spotify'dan gelen ses içeriğini uygulamak üzere yerleştirilir ve ayrıca ses içeriğiyle ilgili kullanıcı etkileşimi hakkındaki bilgileri kaydeder. |
UserMatchHistory | 1 ay | LinkedIn, bu çerezi LinkedIn Ads ID senkronizasyonu için yerleştirir. |
Cookie | Süre | Açıklama |
---|---|---|
__wpdm_client | oturum | Tanım yok |
loglevel | hiç | Açıklama yok. |
org.springframework.web.servlet.i18n.CookieLocaleResolver.LOCALE | oturum | Bu çerez, bir web sitesindeki web formları için kullanılan Infoniqa engage sağlayıcısı tarafından yerleştirilir. Çerez, başvuru süreci için dili saklar. |
xtc | 1 yıl 1 ay 1 gün | Tanım yok. |
Cookie | Süre | Açıklama |
---|---|---|
SRM_B | 1 yıl 24 gün | Microsoft Advertising tarafından ziyaretçiler için benzersiz bir kimlik olarak kullanılır. |
Cookie | Süre | Açıklama |
---|---|---|
ANONCHK | 10 dakika | Bing tarafından yerleştirilen ANONCHK çerezi, bir kullanıcının oturum kimliğini saklamak ve ayrıca Bing arama motorundaki reklamlardan gelen tıklamaları doğrulamak için kullanılır. Çerez, raporlama ve kişiselleştirmeye de yardımcı olur. |
loc | 1 yıl 1 ay 1 gün | AddThis, bilgileri paylaşan kullanıcıların konumunun anlaşılmasına yardımcı olmak amacıyla bu coğrafi konum çerezini yerleştirir. |
MUID | 1 yıl 24 gün | Bing, bu çerezi Microsoft sitelerini ziyaret eden benzersiz web tarayıcılarını tanımak üzere yerleştirir. Bu çerez reklam, site analizi ve diğer işlemler için kullanılır. |
VISITOR_INFO1_LIVE | 5 ay 27 gün | Kullanıcının yeni veya eski oynatıcı arayüzüne sahip olup olmadığını belirleyen bant genişliğini ölçmek için YouTube tarafından yerleştirilen bir çerezdir. |
YSC | oturum | YSC çerezi Youtube tarafından yerleştirilir ve Youtube sayfalarında gömülü videoların izlenme sayısını takip etmek için kullanılır. |
yt-remote-connected-devices | hiç | YouTube, gömülü YouTube videosu kullanan kullanıcının video tercihlerini saklamak için bu çerezi yerleştirir. |
yt-remote-device-id | hiç | YouTube, gömülü YouTube videosu kullanan kullanıcının video tercihlerini saklamak için bu çerezi yerleştirir. |
yt.innertube::nextId | hiç | YouTube tarafından yerleştirilen bu çerez, kullanıcının YouTube'da izlediği videolarla ilgili verileri depolamak için benzersiz bir kimlik kaydeder. |
yt.innertube::requests | hiç | YouTube tarafından yerleştirilen bu çerez, kullanıcının YouTube'da izlediği videolarla ilgili verileri depolamak için benzersiz bir kimlik kaydeder. |