Dönüşümü teknolojinin kendisi için değil, vadettiği faydalar için tepeden tırnağa planlı bir şekilde gerçekleştiren şirketler, yalnızca işlerini daha verimli ve etkili yürütmekle kalmıyor, aynı zamanda daha düşük maliyetlerle çalışıyor ve dinamik ölçeklenebilirliğin avantajlarını kendi lehine kullanıyor.
Bulut bilişim ürün ve çözümleri son yıllarda öyle bir gelişim gösterdi ki, rekabetin zirvesinde geleneksel iş yazılımlarına karşı ağırlığı artmaya başladı. Hizmet olarak yazılım (SaaS) iş dünyasının yeni normu haline gelmeye doğru hızlı ilerliyor. Üstelik şirketlerin iş yazılımları için sunucular barındırmasını, bu sunucuları yönetmesini, yazılımları yüklemesini ve konfigüre etmesini gerektirmediği için ciddi bir maliyet avantajını da beraberinde getiriyor.
Uzaktaki bulut ağlarında barındırılan, web ya da API’lar aracılığıyla erişilen son teknoloji bulut tabanlı yazılımlar, sundukları işlev ve avantajlarla işin her alanını dönüştürürken, şirketler onları barındıran sunucuları ayakta, yazılımları ise güncel tutmak, güvenlik açıklarını gidermek için çabalamak yerine, tüm bu görevleri işin uzmanına bırakıyor ve kendileri onlar için asıl önemli olan şeye, yani işlerine odaklanıyor. Elde edilen maliyet ve kaynak kazancı, kurumların kolayca ölçeklenmesinin de önünü açıyor.
Bulut bilişim servisleri, sahip oldukları geniş hizmet yelpazesi ve esnek fiyatlandırma modelleri gibi avantajlar nedeniyle iş dünyasında giderek daha geniş çapta benimseniyor. Gartner tarafından yapılan bir araştırmaya göre buluta yapılan kurumsal harcamaların geçtiğimiz yıl %18 arttığı görülüyor. Aynı zamanda 2024 yılına kadar toplam kurumsal BT harcamalarının yaklaşık %14,2’sini bulut servislerinin oluşturması bekleniyor.
Şirket içi yerleşik çözümlerden bulut servislerine geçiş yapmakta tereddüt yaşayan işletmeler, maliyetleri azaltma, iş gücünü verimli kullanma ve iş süreçlerini hızlandırma gibi önemli fırsatları kaçırmaları nedeniyle rekabette geriye düşme riski ile karşı karşıya kalıyor.
Bulut çözümleri, uzaktaki bir sunucuya bir tarayıcı aracılığıyla erişen kullanıcılar için isteğe bağlı olarak belirli bir bilgi işlem gücünün ve depolama alanının tahsis edilmesi prensibine dayanır. Sunucunun yönetimi, bakımı ve 7/24 çalışır durumda olmasının sorumluluğu bulut hizmetini veren satıcıya aittir.
Bulut çözümleri genellikle SaaS (Software as a Service – Hizmet Olarak Yazılım) modelinde çalışır. Bulut sağlayıcısı, bulutta çalışan yazılımın geliştirilmesini ve güncellenmesini üstlenir. Servisi kullanan müşterilere sunulan “kullandıkça öde” gibi olanaklar sayesinde maliyetler önemli ölçüde düşer.
Yükselen bir başka trend olan PaaS (Platform as a Service – Hizmet Olarak Platform) modelinde ise müşteriler istedikleri işletim sistemine karar vererek kendi yazılımını bulutta kurabilir ve geliştirebilir.
Kısaca On-prem olarak da ifade edilen şirket içi yerleşik çözümlerde işletmeler sunucularını fiziksel olarak şirket içinde barındırır ve kullanacakları yazılımların da lisanslarını satın alır. Bu modelde sunucu bakımları ve kullanılan yazılımların yönetimi tamamen şirket içi BT ekibinin sorumluluğundadır.
2000’li yılların ortasından itibaren başlayan On-prem çözümlerden buluta geçiş süreci günümüzde de hızla devam etmektedir.
Kamu, finans ve sağlık sektörlerindeki kuruluşların buluta geçmek konusunda isteksiz olmasının önde gelen nedenlerinden biri güvenlik endişeleridir.
Hassas verileri bulutta saklamak yerine fiziksel olarak şirket içindeki sunucularda depolamak kulağa daha güvenliymiş gibi gelse de bu sunucuların en güncel güvenlik önlemleri ile korunmasını sağlamak ve fiziksel olarak güvenli bir ortamda tutmak kolay değildir.
Bu iş için ayrılmış yeterli bütçe ve insan kaynağı olmaması durumda On-premise çözümler, bulut çözümlerinden daha güvenli olmayabilir. Bununla birlikte bazı kritik sektörlerde ve bazı kamu kuruluşlarında yasal regülasyonlar gereği On-premise modeli kullanmak zorunludur.
Kuantum bilgisayarların iş dünyasını benzeri görülmemiş şekilde değiştirmesi bekleniyor. IBM, Google, Microsoft ve Amazon gibi dev teknoloji şirketleri yeni nesil ürünler geliştirmek için kuantum bilişimi desteklemeye devam ediyor.
Klasik bilgisayarlardan farklı olarak verileri kubitlerle işleyen ve depolayan kuantum bilgisayarlar, günümüzün süper bilgisayarlarından çok daha hızlı çalışıyor. Bulut servislerinde kuantum bilgisayarlar kullanılması bugüne kadar alışık olduğumuz hizmetleri bambaşka noktalara ulaştırma potansiyeli taşıyor.
5G teknolojisi ve IoT’yi temel alan gecikmeye duyarlı uygulamalar yaygınlaştıkça bulut çözümlerinin de uzaktaki veri merkezlerinden çıkarak son kullanıcıya daha olan yakın uç noktalara doğru yakınlaşması gerekiyor.
Sınır bilişim, sistemlerin giderek daha fazla dağıtılmasına, veri depolamanın ve işlemenin kullanıcılara daha yakın noktalarda gerçekleşmesine olanak tanıyor. Bu yaklaşım gecikmeleri azaltıyor, bant genişliği maliyetlerini düşürüyor ve bağlantı performansını iyileştiriyor.
Uzaktan çalışma ve hibrit çalışma modelleri yaygınlaştıkça kurumsal ağ dışından verileri erişim konusunda güvenlik ve risk yönetimi stratejileri yeniden şekilleniyor.
SASE (Secure Access Service Edge – Güvenli Ağ Erişim Hizmeti) kullanan şirketler, güvenlik ağ geçitleri, güvenlik duvarları ve sıfır güven ağı gibi bulut tabanlı ağ güvenliği hizmetlerinden yararlanabiliyor. SASE, işletmelere bulut aracılığıyla yeni hizmetleri hızlı ve güvenli bir şekilde hayata geçirmelerine olanak tanıyan sağlam bir mimari sunuyor.
Bulut bilişim için gereken kapsamlı altyapı, enerji ve soğutma, bir işletmenin çevresel etkisini önemli ölçüde artırır. Ortalama bir veri merkezi, tipik bir ticari ofis binasına göre kat başına 10 ila 50 kat daha fazla enerji tüketir. Yapılacak küçük değişiklikler bile uzun vadede önemli ölçüde enerji tasarrufu sağlayabilir. Ayrıca eskiyen donanımlardan kaynaklanan elektronik atıklar da önemli bir sorundur. İklim değişikliğiyle mücadele konusunda sorumlu davranan işletmeler, şirket içi çözümler ve bulut çözümleri arasında karar verirken bu faktörleri de hesaba katmaya başlamıştır.
Akıllı Dönüşüm, Akıllı Dijitalleşme yaklaşımı ve deneyimli ekipleri ile Netaş, şirketlerin bulut dönüşüm için ihtiyaçlarını belirliyor, uygun planlama yaparak söz konusu çözümleri en etkin şekilde uygulamaya alıyor. Bu sayede Netaş ve Cisco iş ortaklığı ile şirketlere, bulut teknolojileri ile yeteneklerini en üst seviyeye çıkarırken maliyetlerini azaltmaya, verilerini güvenceye alırken gelirlerini artırmalarına destek olunuyor.
ABD’nin 12 eyaletinde 5500 çalışana ve 1,1 milyon müşteriye sahip olan First Horizon Bank, müşteri hizmetleri merkezi için kullanmakta olduğu on-prem çözümden bulut tabanlı bir çözüme geçiş yaparak hizmet kalitesini ve müşteri deneyimini iyileştirmeyi başardı.
On-prem olarak Cisco Call Manager’ı kullanan şirket, mevcut seçenekleri değerlendirdikten sonra Webex Contact Center’a geçmeye karar verdi. Şirketin Ses Hizmetlerinden Sorumlu Başkan Yardımcısı Jason O’Dell, IberiaBank satın alımı sonrası ekibe yeni katılan 1500 çalışanı yaklaşık 10 dakika içinde sistemlerine dahil ettiklerini ve bu kişilerin 15 dakikalık bir eğitim videosu sonrasında hemen müşterilere hizmet verebilir hale geldiğini söyledi.
Webex’in bir diğer güçlü özelliği ise yeni işlevleri aşamalı olarak uygulamaya olanak tanıyor olması. Böylece özellikle yeni entegrasyonlar için, “her şeyi” tek seferde yapma zorunluluğu ortadan kalkıyor ve müşteri deneyiminden ödün vermeden farklı özellikler ve işlevler kolayca eklenebiliyor.
Webex Contact Center’a geçiş sonrası sorunlarını self-servis olarak çözen müşteri oranı da %87’ye kadar ulaşmış durumda. Bu sayede müşteri temsilcileri, diğer müşterilerin telefonla veya self-servis yoluyla halledemediği zor sorunlar üzerinde çalışmak için daha fazla zamana sahip oluyor ve bankacılık deneyimlerini iyileştiriyor.
Cookie | Süre | Açıklama |
---|---|---|
_clck | 1 yıl | Microsoft Clarity, bu çerezi, tarayıcının Clarity Kullanıcı Kimliğini ve söz konusu web sitesine özel ayarları koruyacak şekilde konumlandırır. Bu, aynı web sitesine sonraki ziyaretler sırasında gerçekleştirilen eylemlerin aynı kullanıcı kimliğine bağlanmasını garantiler. |
_clsk | 1 gün | Microsoft Clarity, bu çerezi bir kullanıcının sayfa görüntülemelerini saklamak ve tek bir oturum kaydında birleştirmek için yerleştirir. |
_ga | 1 yıl 1 ay 4 gün | Google Analytics tarafından yüklenen _ga çerezi, ziyaretçi, oturum ve kampanya verilerini hesaplar ve ayrıca sitenin analitik raporu için site kullanımını takip eder. Çerez, bilgileri anonim olarak saklar ve benzersiz ziyaretçileri tanımak için rastgele oluşturulmuş bir numara atar. |
_gat_gtag_UA_* | 1 dakika | Google Analytics, bu çerezi benzersiz bir kullanıcı kimliği saklamak için yerleştirir. |
_gcl_au | 3 ay | Hizmetlerini kullanan web sitelerinin reklam verimliliğini denemek için Google Tag Manager (Etiket Yöneticisi) tarafından sağlanır. |
_gid | 1 gün | Google Analytics tarafından yüklenen _gid çerezi, ziyaretçilerin bir web sitesini nasıl kullandığına ilişkin bilgileri saklarken aynı zamanda web sitesinin performansına ilişkin bir analitik raporu oluşturur. Toplanan verilerden bazıları anonim olarak ziyaretçi sayısını, kaynaklarını ve ziyaret ettikleri sayfaları içerir. |
AnalyticsSyncHistory | 1 ay | Linkedin, bu çerezi, lms_analytics çereziyle senkronizasyonun gerçekleştiği zaman hakkındaki bilgileri saklamak için yerleştirir. |
at-rand | hiç | AddThis, bu çerezi sayfa ziyaretlerini, trafik kaynaklarını ve paylaşım sayılarını izlemek için yerleştirir. |
CLID | 1 ay | Microsoft Clarity, bu çerezi, ziyaretçilerin web sitesiyle nasıl etkileşim kurduğuna ilişkin bilgileri saklamak için yerleştirir. Çerez, analiz raporu sağlamaya yardımcı olur. Veri toplama, ziyaretçi sayısını, web sitesini nereden ziyaret ettiklerini ve ziyaret edilen sayfaları içerir. |
CONSENT | 2 yıl | YouTube, bu çerezi gömülü youtube videoları aracılığıyla yerleştirir ve anonim istatistiksel verileri kaydeder. |
ln_or | 1 gün | Linkedin, bu çerezi, dahili analitik için kullanıcıların web sitesindeki davranışlarına ilişkin istatistiksel verileri kaydetmek üzere yerleştirir. |
MR | 7 gün | Bing tarafından yerleştirilen bu çerez, analitik amacıyla kullanıcı bilgilerini toplamak için kullanılır. |
SM | oturum | Microsoft Clarity çerezi, bu çerezi MUID'i Microsoft alanları arasında eşitlemek üzere yerleştirir. |
uvc | 1 yıl 1 ay 1 gün | addthis.com hizmetinin kullanımını belirlemek için addthis.com tarafından yerleştirilir. |
Cookie | Süre | Açıklama |
---|---|---|
_wpfuuid | 1 yıl 1 ay 4 gün | Bu çerez, WPForms WordPress eklentisi tarafından kullanılır. Çerez, eklentinin ücretli sürümünün aynı kullanıcının girişlerini birbirine bağlamasına izin vermek için kullanılır ve Form Abandonment eklentisi gibi bazı ek özellikler için kullanılır. |
cookielawinfo-checkbox-advertisement | 1 yıl | GDPR Çerez Onay eklentisi tarafından yerleştirilen bu çerez, "Reklam" kategorisindeki çerezler için kullanıcı onayını kaydetmek için kullanılır. |
cookielawinfo-checkbox-analytics | 1 yıl | GDPR Çerez Onay eklentisi tarafından yerleştirilen bu çerez, "Analitik" kategorisindeki çerezler için kullanıcı onayını kaydetmek için kullanılır. |
cookielawinfo-checkbox-functional | 1 yıl | Çerez, "İşlevsel" kategorisindeki çerezler için kullanıcı onayını kaydetmek üzere GDPR Çerez Onayı eklentisi tarafından yerleştirilir. |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 1 yıl | GDPR Çerez Onay eklentisi tarafından yerleştirilen bu çerez, "Gerekli" kategorisindeki çerezler için kullanıcı onayını kaydetmek için kullanılır. |
cookielawinfo-checkbox-others | 1 yıl | GDPR Çerez Onayı eklentisi tarafından yerleştirilen bu çerez, "Diğerleri" kategorisindeki çerezler için kullanıcı onayını saklamak için kullanılır. |
cookielawinfo-checkbox-performance | 1 yıl | GDPR Çerez Onayı eklentisi tarafından yerleştirilen bu çerez, "Performans" kategorisindeki çerezler için kullanıcı onayını saklamak için kullanılır. |
CookieLawInfoConsent | 1 yıl | İlgili kategorinin varsayılan düğme durumunu ve CCPA durumunu kaydeder. Yalnızca birincil çerezle koordinasyon içinde çalışır. |
JSESSIONID | oturum | JSESSIONID çerezi, New Relic'in bir uygulama için oturum sayılarını izleyebilmesi amacıyla New Relic tarafından bir oturum tanımlayıcısını depolamak için kullanılır. |
viewed_cookie_policy | 1 yıl | Çerez, kullanıcının çerez kullanımına izin verip vermediği bilgisini saklamak için GDPR Çerez Onayı eklentisi tarafından yerleştirilir. Herhangi bir kişisel veri saklamaz. |
Cookie | Süre | Açıklama |
---|---|---|
__atuvc | 1 yıl 1 ay 1 gün | AddThis, bu çerezi, paylaşım sayısı önbelleği güncellenmeden önce, biri sayfayı paylaştığında ve sayfaya geri döndüğünde güncellenen sayının görülmesini sağlamak amacıyla yerleştirir. |
__atuvs | 30 dakika | AddThis, bu çerezi, paylaşım sayısı önbelleği güncellenmeden önce, biri sayfayı paylaştığında ve sayfaya geri döndüğünde güncellenen sayının görülmesini sağlamak amacıyla yerleştirir. |
bcookie | 1 yıl | LinkedIn, tarayıcı kimliğini tanımak için bu çerezi LinkedIn paylaşım düğmelerinden ve reklam etiketlerinden yerleştirir. |
bscookie | 1 yıl | LinkedIn, web sitesinde gerçekleştirilen eylemleri saklamak için bu çerezi yerleştirir. |
li_gc | 5 ay 27 gün | Linkedin, bu çerezi ziyaretçinin çerezlerin zorunlu olmayan amaçlarla kullanımına ilişkin onayını saklamak için yerleştirir. |
lidc | 1 yıl | LinkedIn, veri merkezi seçimini kolaylaştırmak için lidc çerezini yerleştirir. |
sp_landing | 1 gün | Sp_landing, Spotify tarafından web sitesinde Spotify'dan gelen ses içeriğini uygulamak üzere yerleştirilir ve ayrıca ses içeriğiyle ilgili kullanıcı etkileşimi hakkındaki bilgileri kaydeder. |
sp_t | 1 yıl | sp_t çerezi, Spotify tarafından web sitesinde Spotify'dan gelen ses içeriğini uygulamak üzere yerleştirilir ve ayrıca ses içeriğiyle ilgili kullanıcı etkileşimi hakkındaki bilgileri kaydeder. |
UserMatchHistory | 1 ay | LinkedIn, bu çerezi LinkedIn Ads ID senkronizasyonu için yerleştirir. |
Cookie | Süre | Açıklama |
---|---|---|
__wpdm_client | oturum | Tanım yok |
loglevel | hiç | Açıklama yok. |
org.springframework.web.servlet.i18n.CookieLocaleResolver.LOCALE | oturum | Bu çerez, bir web sitesindeki web formları için kullanılan Infoniqa engage sağlayıcısı tarafından yerleştirilir. Çerez, başvuru süreci için dili saklar. |
xtc | 1 yıl 1 ay 1 gün | Tanım yok. |
Cookie | Süre | Açıklama |
---|---|---|
SRM_B | 1 yıl 24 gün | Microsoft Advertising tarafından ziyaretçiler için benzersiz bir kimlik olarak kullanılır. |
Cookie | Süre | Açıklama |
---|---|---|
ANONCHK | 10 dakika | Bing tarafından yerleştirilen ANONCHK çerezi, bir kullanıcının oturum kimliğini saklamak ve ayrıca Bing arama motorundaki reklamlardan gelen tıklamaları doğrulamak için kullanılır. Çerez, raporlama ve kişiselleştirmeye de yardımcı olur. |
loc | 1 yıl 1 ay 1 gün | AddThis, bilgileri paylaşan kullanıcıların konumunun anlaşılmasına yardımcı olmak amacıyla bu coğrafi konum çerezini yerleştirir. |
MUID | 1 yıl 24 gün | Bing, bu çerezi Microsoft sitelerini ziyaret eden benzersiz web tarayıcılarını tanımak üzere yerleştirir. Bu çerez reklam, site analizi ve diğer işlemler için kullanılır. |
VISITOR_INFO1_LIVE | 5 ay 27 gün | Kullanıcının yeni veya eski oynatıcı arayüzüne sahip olup olmadığını belirleyen bant genişliğini ölçmek için YouTube tarafından yerleştirilen bir çerezdir. |
YSC | oturum | YSC çerezi Youtube tarafından yerleştirilir ve Youtube sayfalarında gömülü videoların izlenme sayısını takip etmek için kullanılır. |
yt-remote-connected-devices | hiç | YouTube, gömülü YouTube videosu kullanan kullanıcının video tercihlerini saklamak için bu çerezi yerleştirir. |
yt-remote-device-id | hiç | YouTube, gömülü YouTube videosu kullanan kullanıcının video tercihlerini saklamak için bu çerezi yerleştirir. |
yt.innertube::nextId | hiç | YouTube tarafından yerleştirilen bu çerez, kullanıcının YouTube'da izlediği videolarla ilgili verileri depolamak için benzersiz bir kimlik kaydeder. |
yt.innertube::requests | hiç | YouTube tarafından yerleştirilen bu çerez, kullanıcının YouTube'da izlediği videolarla ilgili verileri depolamak için benzersiz bir kimlik kaydeder. |